Najlepsze i najpiękniejsze trasy rowerowe na lato: propozycje dla miłośników jazdy na dwóch kółkach

Województwo Świętokrzyskie Anita Koniusz, członek Zarządu Województwa Świętokrzyskiego, odpowiedzialna m.in. za turystykę w regionie Województwo świętokrzyskie posiada niezwykle bogatą ofertę skierowaną niemalże do każdego typu rowerzysty. Znajduje się tu blisko 1,5 tys. znakowanych szlaków rowerowych, a ich uzupełnieniem są nowo powstałe drogi dla rowerów. Ale to nie wszystko. Kolarze szosowi znajdują tu setki kilometrów dróg lokalnych o doskonałej nawierzchni asfaltowej i znikomym ruchu samochodowym, gravelowcy – gładkie i szerokie szutry poprowadzone przez atrakcyjne kompleksy leśne, a miłośnicy MTB leśne ścieżki o zróżnicowanym stopniu trudności.

Polska może liczyć na aż 778 milionów euro na rozwój infrastruktury rowerowej. Jest to szansa, którą należy wykorzystać w pełni – mówił podczas wystąpienia na Polish Bicycle Summit Rafał Glazik, dyrektor generalny Polskiej Unii Mobilności Aktywnej. Każdego roku powstają nowe szlaki rowerowe i kolejne odcinki dróg dla rowerów. Dzięki temu obserwujemy znaczący wzrost ruchu rowerowego, co potwierdzają dane z liczników rowerowych. Tylko w sześciu lokalizacjach od początku roku odnotowaliśmy już ponad 100 tys. przejazdów. Wśród nich najwięcej rowerzystów odwiedziło Sandomierz oraz Stadion Leśny w Kielcach – obie lokalizacje na dobrze znanej rowerzystom szlaku Green Velo.

Świętokrzyskie

Oprócz trasy Green Velo, szlaków w okolicach Sandomierza i Kielc bardzo dużym zainteresowaniem cieszą się trasy rowerowe w Górach Świętokrzyskich. Ciekoty – Święta Katarzyna – Bodzentyn to doskonała propozycja dla rodzin z dziećmi. Podobnie trasa poprowadzona przez Świętokrzyski Park Narodowy ze Świętej Katarzyny do Nowej Słupi. Miłośnicy Ponidzia koniecznie muszą wybrać się na fragment europejskiej trasy EuroVelo 11 z Wiślicy przez Kazimierzę Wielką aż do Proszowic w Małopolsce – podkreśla pani Anita Koniusz. „Poszukujących dużych wrażeń zapraszam natomiast na Jeleniowskie Ścieżki, kompleks single tracków w Paśmie Jeleniowskim oraz na Partyzanckie Ścieżki – oznakowaną trasę MTB w okolicach Starachowic. Ponadto chciałabym dodać, iż w niedalekiej przyszłości planujemy przedłużenie Wiślanej Trasy Rowerowej w naszym regionie oraz trasy EuroVelo 11 do Pińczowa. Powstanie również ścieżka rowerowa łącząca dwa uzdrowiska Busko-Zdrój i Solec-Zdrój. Z pewnością przyczyni się to do zwiększenia atrakcyjności oferty regionu dla rowerzystów”.

POMORZE ZACHODNIE

Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego Rok 2024 został ogłoszony na Pomorzu Zachodnim Rokiem Rowerowym. Jazda na rowerze jest powszechną formą turystyki, rekreacji i kultury fizycznej, możliwej do realizacji dzięki dostępowi do wygodnej i bezpiecznej Infrastruktury rowerowej. Pomorze Zachodnie od 10 lat konsekwentnie pracuje nad udostępnieniem sieci tras rowerowych, łączących najważniejsze atrakcje i miasta. Posiadamy sieć pięciu długodystansowych tras rowerowych o długości ponad 1100 km i jakości, która sprawia, że może z nich korzystać każdy. Pomorze Zachodnie jest krajowym liderem budowy długodystansowych, turystycznych tras rowerowych. O popularności tej formy spędzania wolnego czasu może świadczyć fakt, że tylko w 2023 r. w 15 punktach na trasach naliczono 1 654 775 rowerzystów. Miłośnikom turystyki rowerowej polecamy wszystkie trasy Pomorza Zachodniego, które są bardzo różnorodne i każdy – bez względu na wiek czy stopień zaawansowania – może znaleźć coś dla siebie. W planowaniu podróży, atrakcji czy noclegów pomocna jest aplikacja Pomorze Zachodnie, która w trakcie podróży pozwala także na nawigację w nieznanym terenie.

Flaga światowego kongresu rowerowego Velo-city z belgijskiej Gandawy dotarła do Gdańska, gospodarza przyszłorocznej edycji imprezy. Jedna z tras Pomorza Zachodniego – odcinek Trasy Pojezierzy Zachodnich, w 2023 r. został uznany za jeden z trzech najlepszych w Europie. Most Europejski Siekierki – Neurüdnitz to chyba największa atrakcja na tej trasie. Całość liczy około 700 m. Budowla powstała w XIX w. jako most kolejowy. Podczas II wojny światowej została wysadzona. Później most odbudowano, ale przez dziesiątki lat nie był eksploatowany. Na moście powstała ścieżka pieszo-rowerowa, miejsce odpoczynku dla turystów i zadaszona platforma widokowa, a wszystko znajduje się w malowniczej scenerii zachodniopomorskiej przyrody. Most w Siekierkach zlokalizowany jest bowiem na terenie parku krajobrazowego. Sukces i popularność tras rowerowych oddalonych od ruchu samochodowego (tzw. greenways, „zielone trasy”) wskazuje, że warto rozwijać tego typu infrastrukturę rowerową, bo stanowią one przewagę konkurencyjną. W tym roku intensywne prace budowlane trwają na trasie Stary Kolejowy Szlak. Oznakowaliśmy istniejącą trasę pomiędzy Kołobrzegiem a Białogardem (38 km), dobudowując brakujący odcinek (ok. 5 km). Obecnie budujemy odcinki Świdwin–Połczyn-Zdrój (13 km nowej drogi rowerowej) oraz Złocieniec–Wałcz (47 km oznakowanej trasy rowerowej, w tym 32 km nowej drogi rowerowej). W trasy rowerowe zainwestowaliśmy przeszło 360 mln zł i szykujemy kolejne inwestycje.

GÓRNOŚLĄSKO-ZAGŁĘBIOWSKA METROPOLIA

Marcin Dworak, pełnomocnik GZM ds. nowej mobilności Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia podjęła się zadania stworzenia velostrad, czyli szybkich dróg rowerowych, które mają być w większości odseparowane od ruchu samochodowego. Velostrady będą pełnić funkcję transportową, a nie tylko rekreacyjną, czyli zapewnią bezpieczny przejazd do pracy, szkoły czy na studia, pomiędzy miastami. To będzie przełom w podróżach rowerami po aglomeracji. Łącznie na terenie 11 największych miast powstanie osiem velostrad o długości ok. 120 km. Pierwszy odcinek, pomiędzy Brynowem a Giszowcem, zostanie oddany do końca tego roku. Oczywiście, nie zapominamy o lokalnych drogach rowerowych, mimo że te leżą w kompetencji gmin tworzących GZM. Docelowo velostrady mają dołączyć się do istniejącej infrastruktury rowerowej w miastach, tworząc doskonałe warunki dla roweru jako pełnoprawnego środka transportu. Równolegle opracowaliśmy Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej i dofinansowujemy powstawanie lokalnych dróg w gminach GZM.

Wrocław

Monika Kozłowska- Święconek, dyrektorka biura zrównoważonej mobilności, Urząd Miejski Wrocławia We Wrocławiu korzystamy już z blisko 1430 km tras przyjaznych rowerzystom. W ich skład wchodzą drogi dla rowerów (135 km), ciągi pieszo-rowerowe (200 km), kontrapasy i kontraruch (32 km), pasy ruchu dla rowerów (20 km), trasy po wałach i parkach (371 km) oraz strefy ruchu uspokojonego, których we Wrocławiu mamy obecnie 650 km. W tym roku udostępniliśmy mieszkańcom bardzo ważną, około 2-kilometrową trasę prowadzącą z północnych osiedli do Centrum. Powstała ona w ramach dużej przebudowy ulicy Pomorskiej przebiegającej przez wrocławskie Śródmieście, pomiędzy historycznymi kamienicami z początku XX wieku. W planach mamy jej kontynuację dalej na północ. W tym roku również pojechaliśmy zupełnie nową trasą wzdłuż Alei Wielkiej Wyspy – to około 10 km komfortowej infrastruktury dla rowerzystów, pokonującej dwie wrocławskie rzeki. Niezwykle ułatwiła i przyspieszyła poruszanie się pomiędzy ważnymi dzielnicami miasta, w tym rejonem Hali Stulecia i zoo – czyli naszą dumą wpisaną na listę UNESCO. W tym roku powstają też ważne trasy prowadzone w zieleni, które bynajmniej jednak nie służą jedynie rekreacyjnym wyprawom rowerowym, a są istotnym elementem siatki dróg dla cyklistów. Mowa tu m.in. o Promenadzie Krzyckiej, czyli trakcie spacerowym i rowerowym biegnącym wzdłuż nasypu kolejowego i historycznego traktu Hugo Richter Weg. To trasa o długości około 7,5 km biegnąca z dala od ruchu samochodowego pomiędzy dziewięcioma wrocławskimi osiedlami, przeplatana parkami i wzgórzami. W tym roku oddany do użytku zostanie kolejny jej odcinek, a projektowany jest następny.

Warmia i Mazury

Katarzyna Sobiech, wicemarszałkini województwa warmińsko-mazurskiego Nasz region, słynący z walorów przyrody i pięknych krajobrazów, oferuje doskonałe warunki do uprawiania turystyki rowerowej. Na Warmii i Mazurach powstają kolejne drogi i ścieżki rowerowe oraz wytyczane drogami polnymi i leśnymi szlaki rowerowe o różnym stopniu trudności. Od ubiegłego roku amatorzy turystyki rowerowej mogą podziwiać Wielkie Jeziora Mazurskie i ich malownicze okolice dużo łatwiej niż kiedyś. A wszystko to za sprawą Mazurskiej Pętli Rowerowej (ok. 300 km) wytyczonej wokół kompleksu. Szlak zaprojektowano tak, aby umożliwiał łączenie aktywnego wypoczynku na rowerze z rekreacją nad wodą i na wodzie. Wycieczkę rowerową można więc urozmaicić sobie rejsem albo spływem kajakowym (bo pętla przecina kilka szlaków kajakowych, m.in. najbardziej znany, rzeki Krutyni). Mazurska Pętla Rowerowa przebiega w pobliżu najważniejszych miast położonych nad Wielkimi Jeziorami, a jej odnoga sięga do Mrągowa. Szlak zaopatrzono w 18 miejsc obsługi rowerzystów oraz 9 wież widokowych.

Tatry

Wojciech Goj, przewodnik górski, miłośnik i znawca Podtatrza, przedsiębiorca, propagator turystyki rowerowej na Podtatrzu Objechałem Tatry dookoła – w świecie rowerowym brzmi trochę jak „przebiegłem maraton”. Nie lada wysiłek wymagający świetnej kondycji fizycznej. Jednak nie (tylko) o to chodzi w szlaku wokół Tatr. Jego pełna nazwa brzmi: Historyczno-przyrodniczo-k