„`html
Ministerstwo Finansów planuje zmiany w Programie Współdziałania
Wiceminister finansów i szef KAS, Marcin Łoboda, podzielił się informacjami dotyczącymi stanu i przyszłości Programu Współdziałania w odpowiedzi na interpelację nr 9063. Obecnie w programie uczestniczy 15 podatników, a do 4 kwietnia tego roku złożono 25 wniosków o uczestnictwo. Jeden z wnioskodawców nie spełniał kryteriów dochodowych, a cztery wnioski wycofano w trakcie audytu wstępnego. Pięć wniosków znajduje się w procesie rozpatrywania.
Charakter programu i jego dostępność
Program Współdziałania nie miał na celu osiągnięcia masowego charakteru, co potwierdzają doświadczenia z innych krajów, gdzie skupia się na największych podatnikach. Mimo to 15 uczestników stanowi ograniczoną liczbę, co wiceminister Łoboda przypisuje niskiemu poziomowi zaufania do polskiej administracji skarbowej. Ministerstwo Finansów rozważa sposoby zwiększenia dostępności programu.
Zasady działania programu
Przepisy dotyczące Programu Współdziałania (art. 20s–20zr ordynacji podatkowej) obowiązują od 1 lipca 2020 roku, jednak pierwsza umowa została podpisana dopiero w marcu 2022 roku. Do programu mogą przystąpić podatnicy z rocznymi przychodami przekraczającymi równowartość 50 mln euro. Uczestnictwo wiąże się z obowiązkiem pełnej transparentności wobec fiskusa, a podatnicy korzystają z obniżonych odsetek za zwłokę oraz zmniejszonej opłaty za wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej.
Potrzeba zmian
Istotnym problemem jest udział spółek z grup kapitałowych, gdyż obecnie mogą składać wnioski tylko ci członkowie, którzy spełniają kryteria dochodowe. To uniemożliwia kompleksowe zabezpieczanie grupy kapitałowej przed ryzykiem związanym z opóźnieniami podatkowymi czy odpowiedzialnością karną skarbową.
Proponowane zmiany legislacyjne
W czerwcu 2024 roku Departament Kluczowych Podmiotów MF przygotował projekt zmian legislacyjnych mających na celu usprawnienie działania programu. Propozycje te są częścią najnowszego pakietu deregulacyjnego i obejmują:
- zawieranie umów o współdziałanie z całymi grupami kapitałowymi,
- uelastycznienie okresu objętego audytem wstępnym,
- złagodzenie wymogu niezależności doradców podatkowych czy biegłych rewidentów.
„`