Wiktor Piech Rower, jaki jest, każdy widzi. Ale czy na pewno? Ten znany wszystkim pojazd może mieć różne oblicza. Może mieć na przykład aż dwa łańcuchy. Nie, to nie jest pomyłka, a specjalny system, który będzie wykorzystywany w konkretnych warunkach i przysłuży się ludziom na całym świecie. Rower Buffalo S2 Utility został opracowany przez World Bicycle Relief (WBR) – jest to organizacja, która walczy z ubóstwem w krajach rozwijających.
Rower z dwoma łańcuchami, który zmieni biedne społeczeństwa
Obecnie spółka skupia się na tworzeniu szczególnych rowerów, które będą wykorzystywane przez biedne społeczności w dotarciu do szkół, czy szpitali. Nowy jednoślad ma skrócić czas podróży w odległe miejsca, być mniej awaryjny i jednocześnie ma zmniejszyć wkładaną w to przez człowieka energię. Głównym celem było zbudowanie takiego roweru, który poradzi sobie w ekstremalnych warunkach przy minimalnej konieczności napraw.
Te aspekty są niezbędne w krajach, gdzie panuje klimat suchy, półsuchy, czy wilgotny oraz gdzie konieczne jest pokonanie dziesiątek kilometrów, by dostać się do placówki medycznej, czy edukacyjnej. W takich warunkach kierujący nie może pozwolić sobie na czasochłonne naprawy. Największą zmianą, jaką wprowadzono w nowym rowerze to system podwójnego łańcucha, przez co tworzą się uproszczone dwa biegi.
- Pierwszy, niższy bieg, ma pomagać rowerzyście pokonywać strome podjazdy, ma również pomagać w trakcie jazdy z bardzo obciążonym bagażnikiem.
- Drugi bieg, wyższy, ma być pomocny na długich dystansach, gdzie droga jest mało skomplikowana, jednocześnie ma zmniejszać obciążenie mięśni.
Dodatkowym atutem jest to, że jeśli zerwie się jeden łańcuch, rower przerzuci się na drugi i jazda będzie kontynuowana. Jest to bardzo pomocne w przypadku, kiedy miejsce docelowe jest bardzo oddalone i w okolicy nie ma nikogo, kto mógłby pomóc.
Łatwa zmiana biegów
Wydawać by się mogło, że zmiana biegów w systemie podwójnego łańcucha będzie wyjątkowo skomplikowana. Nic bardziej mylnego, w zmianie biegów pomaga system AK2 Freewheel , który został opatentowany przez WBR. Aby przestawić napęd z jednego na drugi łańcuch, trzeba jedynie cofnąć pedał o pół obrotu . Pomaga to także przy wymianie łańcucha. Jednocześnie same łańcuchy są tak wykonane, by była możliwa ich samodzielna naprawa.
Nowy wariant roweru posiada jeszcze bardziej wytrzymałą ramę, która została zrobiona ze stali węglowej. Bagażnik roweru uniesie aż 100 kg ładunku . By „zabezpieczyć podróż” wykorzystano również odporne na przebicie opony, a także hamulce szczękowe z podwójnym przegubem.
Warto także wspomnieć, że Buffalo S2 Utility przechodził przez ostatnie dwa lata testy w Afryce Subsaharyjskiej i Ameryce Południowej , gdzie był wystawiany na drastyczne temperatury, pył, deszcz, czy błoto. Jak podaje firma, WBR przez ostatnie 18 lat dostarczyła do krajów rozwijających się w sumie aż 722 000 rowerów Buffalo (wcześniejszy wariant). Spółka na tym nie poprzestaje i ogłasza nowy ambitny plan – do 2025 roku chce przekazać kolejne rowery, by ich całkowita liczba przekroczyła milion.