„`html
Obawy Polaków dotyczące pogorszenia standardu życia
Według najnowszego badania europejskiego, aż 27% Polaków przewiduje spadek jakości swojego życia w nadchodzącym roku. To jeden z najwyższych odsetków wśród analizowanych państw, wyprzedzają nas jedynie Niemcy, gdzie takie obawy wyraziło 28% respondentów.
Jak podkreślają analitycy, odsetek Polaków spodziewających się gorszej sytuacji życiowej wpisuje się w ogólnoeuropejski trend – średnia dla przebadanych krajów, obejmujących Francję, Niemcy, Włochy, Polskę i Wielką Brytanię, wyniosła 24%. Najmniej pesymistycznych prognoz odnotowano we Włoszech – 20% mieszkańców tego kraju zakłada spadek swojego standardu życia.
Finansowe niepokoje i wzrost kosztów życia
Obawy dotyczące finansów stają się coraz bardziej powszechne. Aż 74% Europejczyków zadeklarowało niepokój o swoją sytuację ekonomiczną w ciągu następnych 12 miesięcy. Ten stan rzeczy eksperci łączą z konsekwencjami kryzysów finansowych, pandemii oraz nasilającego się zagrożenia militarnego.
Badani wskazali również, że:
- 64% z nich zauważyło wzrost wydatków na codzienne rachunki domowe,
- 48% zwróciło uwagę na rosnące koszty paliw,
- 40% Europejczyków wydaje obecnie więcej na ubezpieczenia niż pięć lat temu, co uplasowało ten wydatek na trzecim miejscu pod względem skali wzrostu.
Bezpieczeństwo cyfrowe i obsługa klienta bankowego
Zaufanie do bezpieczeństwa cyfrowego pozostaje ograniczone. W Polsce aż 77% konsumentów obawia się wyłudzenia danych osobowych i środków finansowych przez internet. Dla porównania, średnia dla badanych państw europejskich wynosi 68%. Obawy związane z cyberzagrożeniami pozostają zatem wyraźnie widoczne.
Kwestią sporną staje się również jakość obsługi klienta w sektorze bankowym:
- Ponad połowa ankietowanych w Europie (53%) uważa, że jako klienci banków są traktowani gorzej niż wcześniej,
- W Polsce ten odsetek jest nieco niższy i wynosi 49%,
- Najwięcej niezadowolonych z tego powodu było w Wielkiej Brytanii – 55%.
Dodatkowo 61% respondentów deklaruje, że zamknięcie oddziałów banków utrudniło im bezpośredni kontakt z pracownikiem. W Polsce taką opinię wyraziło 59%, a we Włoszech – najwięcej, bo 64%.
Sztuczna inteligencja a przyjazność usług finansowych
Co czwarty Europejczyk sądzi, że rozwój sztucznej inteligencji przyczynia się do komplikowania aplikacji finansowych oraz zwiększa trudności w obsłudze bankowych narzędzi online.
Dostępność kredytów i jej wpływ na życie konsumentów
Od początku 2024 roku 12% Polaków doświadczyło odmowy udzielenia kredytu – więcej niż w innych badanych krajach, gdzie średnia wyniosła 9%. Jak zauważają specjaliści, brak pozytywnej decyzji kredytowej to nie tylko utrata możliwości finansowania, ale niekiedy również zablokowanie życiowych planów. Każda odmowa wpływa na historię kredytową i może utrudniać przyszłe starania nie tylko o pożyczki, ale nawet o wynajem mieszkania czy zakup ubezpieczenia. Z tego powodu niepewność dotycząca dostępności kredytów stanowi dziś ważny problem społeczny.
Badanie, na którym oparto analizę, zostało przeprowadzone w marcu 2025 roku na grupie 6 tysięcy respondentów z Polski, Niemiec, Francji, Włoch oraz Wielkiej Brytanii.
„`