„`html
Spodziewane zmiany w regulacjach finansowych wiążą się między innymi z wdrażaniem Unii Oszczędności i Inwestycji. W najbliższym czasie można oczekiwać nowych przepisów, nad którymi pracuje obecnie Komisja Europejska. Jednocześnie przedstawiciele ESMA w publicznych wystąpieniach podkreślają, że Komisja rozważa daleko idące reformy, mające na celu scentralizowanie nadzoru nad kluczowymi infrastrukturami z zakresu rynków finansowych w gestii ESMA.
Planowane reformy centralizacyjne
Wypowiedzi komisarz Albuquerque wskazują, że planowane zmiany mają dotyczyć przede wszystkim takich jednostek jak centralne izby rozliczeniowe (CCP), depozyty czy główne instytucje prowadzące obrót. Celem tych działań jest eliminacja powielania funkcji, obniżenie kosztów ponoszonych na spełnienie wymogów nadzorczych oraz wzmocnienie konkurencyjności Unii Europejskiej.
Przewiduje się, że pakiet legislacyjny zostanie zaprezentowany pod koniec roku. Komisarz określa tę inicjatywę jako najpoważniejszą zmianę od czasu utworzenia Unii Bankowej, która to ustanowiła ESMA jako główny organ nadzorczy na szczeblu unijnym, działający ponad lub obok krajowych instytucji nadzoru.
Praktyczne skutki wprowadzenia zmian
W praktyce wdrożenie tych przepisów skutkować będzie ograniczeniem kompetencji krajowych organów nadzoru i większym skupieniem na największych podmiotach gospodarczych, które przyciągają największą uwagę inwestorów. W takich sytuacjach krajowe organy, tracąc dotychczasowe uprawnienia, często próbują je zrekompensować na drodze tzw. „goldplatingu”, czyli wzbogacania legislacji krajowej o dodatkowe wymagania nadzorcze, by utrzymać swoją pozycję w systemie nadzoru.
- Goldplating budzi krytykę wśród uczestników rynku, ponieważ prowadzi do zwiększenia nadzoru oraz wzrostu biurokracji.
- Działania tego typu oznaczają też dodatkowe obciążenia dla podmiotów nadzorowanych.
- Istnieje obawa, że nowe unijne regulacje wywołają kolejną falę tego rodzaju praktyk w obszarze przepisów dotyczących rynku kapitałowego.
Poszerzenie kompetencji ESMA
Zmiany dotyczące działalności ESMA nie ograniczą się wyłącznie do obszaru Unii Oszczędności i Inwestycji, chociaż to one należą do najważniejszych i mają szansę uruchomić przekierowanie środków z oszczędności na inwestycje, co jest kwestią niezwykle ważną dla gospodarki.
Nowe priorytety strategiczne
Program działań ESMA na rok 2026 przedstawia także szereg innych obszarów, w których spodziewana jest intensyfikacja działań tej instytucji. Wśród strategicznych priorytetów wymieniono:
- Zapewnienie efektywności rynków i stabilności finansowej,
- Rozwój nadzoru unijnego nad rynkami finansowymi,
- Wzmocnienie ochrony inwestorów detalicznych.
Konsekwencje dla rynków finansowych
Realizacja powyższych zadań najprawdopodobniej przełoży się na zwiększenie aktywności nadzorczej, mimo że ESMA zobowiązana jest jednocześnie do realizowania polityki upraszczania i ograniczania obciążeń (Simplification & Burden Reduction – SBR). W rezultacie uczestnicy rynku mogą spodziewać się zarówno nowych ułatwień, jak i wzrostu wymagań przez intensyfikację działań nadzorczych.
„`