Sam nie spodziewałem się takiej oszczędności. To Renault zaskakuje nie tylko niskim zużyciem paliwa

„`html

Renault Austral – od debiutu do udoskonalenia

Od momentu premiery w 2022 roku Renault Austral osiągnął sprzedaż przekraczającą 200 tysięcy egzemplarzy. W połączeniu z modelami Espace i Rafale tworzy to interesującą gamę hybrydowych SUV-ów, która potwierdza ambitne plany producenta na tym rynku. Już pierwotna wersja Australa zachwycała wyglądem, a w nowym wydaniu stylistyka i szczegóły są jeszcze bardziej dopracowane.

Nowości w wyglądzie i wyposażeniu

Przez ostatnie dwa lata Renault wprowadziło szereg zmian, szczególnie w projekcie przedniej i tylnej części nadwozia. Nowy motyw świetlny łączy Australa stylistycznie z modelami Rafale oraz najnowszym Espace, nadając całej rodzinie aut spójny wizerunek. Choć można to nazwać jedynie kosmetyczną zmianą, odświeżony Austral prezentuje się na tle konkurencji bardzo atrakcyjnie. Nie jest tak ekstrawagancki jak Rafale czy nowe Renault 4 i 5, jednak celował w bycie nowoczesnym SUV-em przyciągającym fanów segmentu i to zadanie spełnia wzorowo.

Wersja esprit Alpine to propozycja ze szczególnie bogatym wyposażeniem. Wnętrze wciąż pozostaje jednym z największych atutów Australa, kreując atmosferę bliską segmentowi premium. Zarówno materiały wykończeniowe, jak i detale nawiązujące do Alpine — takie jak tapicerka łącząca tkaninę z Alcantarą, niebieskie przeszycia, czy unikalne motywy na zagłówkach — podkreślają wysoki standard. Kierownica obszyta jest skórą nappa i Alcantarą z trójkolorowym szyciem odwołującym się do francuskich barw narodowych. Na aluminiowym zestawie pedałów również znajdziemy charakterystyczne detale.

Funkcjonalność i ergonomia wnętrza

Chociaż wiele rozwiązań we wnętrzu nadal budzi mieszane odczucia, Austral oferuje intuicyjną obsługę większości kluczowych funkcji za pomocą dużego i lekko ustawionego w stronę kierowcy ekranu. Interfejs multimediów oraz wirtualny kokpit łączą efektowność z czytelnością. Zintegrowane Google Services oferują dostęp do map i nawigacji bez użycia smartfona, a Apple CarPlay działa bezprzewodowo (choć pojawiały się drobne problemy z łącznością podczas testu).

W odświeżonym modelu pojawiły się wygodniejsze siedzenia oraz podniesione standardy wyciszenia kabiny. Przestronność dalej jest ogromną zaletą – pasażerowie mają wiele miejsca w obu rzędach, a bagażnik oferuje pojemność 527 litrów. W centralnym tunelu znajduje się ruchomy element odsłaniający dodatkowy schowek – choć funkcja ta nie jest niezbędna, całość wnętrza wypada bardzo pozytywnie na tle rywali.

Wrażenia z jazdy i technologie hybrydowe

Renault Austral w wersji full hybrid E-Tech o mocy 200 KM pozwala przejechać bez tankowania powyżej 800 km, a przy sprzyjających warunkach nawet ponad 1000 km. Oszczędność paliwa jest jedną z największych zalet auta – spalanie na trasie może wynosić niecałe 5 litrów na 100 km, a jazda ekspresową drogą z prędkością 120 km/h wiąże się z zużyciem rzędu 5,8 l/100 km. Przyspieszenie do 100 km/h wynosi mniej niż 8,5 sekundy, co stanowi ponad sekundę przewagi nad słabszą wersją mild hybrid o mocy 160 KM.

  • Bardzo dobra stabilność w zakrętach
  • Duża zwrotność – SUV zawraca praktycznie jak miejski samochód
  • Skrzynia bezsprzęgłowa, która przy gwałtownym przyspieszaniu może wykazywać niewielką zwłokę w reakcji

Komfort podróży, nawet na długich trasach, należy do mocnych stron Australa. Jedyną zauważalną cechą mogą być drobne opóźnienia w pracy automatycznej skrzyni biegów podczas nagłego przyspieszania – warto to mieć na uwadze w sytuacjach takich jak wyprzedzanie.

Opłacalność i konkurencyjność na rynku

Renault Austral jest propozycją dla osób ceniących wydajne napędy hybrydowe, elegancję oraz nowoczesne rozwiązania multimedialne. Samochód jest wyposażony w 32 najnowszej generacji systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy. Szukający przestronnego, rodzinnego i oszczędnego SUV-a mogą być z tego modelu bardzo zadowoleni, podobnie jak pasjonaci francuskiej motoryzacji oraz stylizacji.

  1. Podstawowa wersja „Evolution” – cena od 162 900 zł (zawiera m.in światła full LED Pure Vision oraz bezprzewodowy Android Auto i Apple CarPlay)
  2. Wariant „Techno” – od 173 900 zł
  3. Bogatsza wersja „Iconic” – od 188 900 zł
  4. Najbardziej efektowna „esprit Alpine” – minimum 195 900 zł

Testowany egzemplarz, wzbogacony o dodatkowe opcje, przekroczył wartość 200 000 zł. Dla porównania, startowa cena Volkswagena Tiguna to 155 tys. zł za podstawowy wariant z silnikiem o mocy 131 KM. Mocniejsza hybryda plug-in (177 KM) w wersji R-Line kosztuje już prawie 215 tys. zł. To obrazuje, że Austral, zwłaszcza w wersji E-Tech full hybrid, jest uczciwie wycenioną propozycją w segmencie.

„`