W 2023 roku Meta Platforms wygenerowała przychód w wysokości ponad 134 miliardów dolarów, o 15 miliardów więcej niż w 2022 r. – wynika z danych portalu Statista.com. Większość zysków Mety pochodzi z przychodów z reklam, które wyniosły 131,9 miliarda dolarów amerykańskich w 2022 roku.
Nowe, europejskie zasady konkurencji cyfrowej, DMA, weszły w życie w marcu. Wymagają one od dominujących platform internetowych – tzw. gatekeeperów – Platformy internetowe często gromadzą dane osobowe w ramach usług własnych i usług stron trzecich oraz wykorzystują je do profilowania reklam.
Pod koniec ubiegłego roku Meta uruchomiła usługę o nazwie „Subskrypcja bez reklam”, umożliwiającą europejskim użytkownikom Facebooka i Instagrama W zamian za opłatę nie tylko ich nie oglądają, ale też nie udostępniają platformie Meta swoich danych. Korzystający z bezpłatnej usługi
W marcu unijne organy regulacyjne postanowiły zakwestionować ten model, sugerując, że przedstawia on użytkownikom mylący wybór. “Koszt finansowy subskrypcji może wywierać nadmierną presję na użytkowników, aby zgodzili się na śledzenie ich danych osobowych w celach reklamowych” – argumentowała Komisja Europejska.
informowała wtedy Margrethe Vestager, wiceszefowa KE odpowiedzialna za politykę konkurencji. W wydanym dzisiaj oświadczeniu KE stwierdziła, że według jej wstępnej opinii „ten binarny wybór zmusza użytkowników do wyrażenia zgody na (wykorzystywanie) ich danych osobowych i nie zapewnia im mniej spersonalizowanej, ale równoważnej wersji sieci społecznościowych Meta”.
KE uważa, że którzy nie wyrażają zgody na profilowanie. Jeśli wstępne ustalenia Komisji Europejskiej okażą się prawdziwe, na mocy przełomowej ustawy o rynkach cyfrowych, UE może nałożyć na Metę grzywnę równą 10 proc. jej globalnych rocznych przychodów. – ” Nie możemy się doczekać dalszego konstruktywnego dialogu z Komisją Europejską, aby zakończyć to dochodzenie – powiedział stacji CNN rzecznik firmy Meta Andy Stone.
Wraz z Metą, Oni też, zdaniem Brukseli, mogli naruszyć zasady konkurencji zawarte w rozporządzeniu o rynkach cyfrowych (DMA). W przypadku Alphabet, spółki-matki Google’a, istnieją podejrzenia o faworyzowanie własnych porównywarek cen hoteli czy biletów lotniczych. W 2017 r. Google zapłacił już za to 2,4 mld euro.
Postępowanie przeciwko Apple ma ustalić, czy przedsiębiorstwo narusza obowiązek oferowania użytkownikom możliwość łatwego odinstalowania domyślnych aplikacji w systemie operacyjnym iOS, w iPhone’ach.