AG600 - największy ekranoplan na świecie, który jest obecnie testowany przez Chiny

AG600 to wielki ekranoplan i zarazem największy tego typu samolot-amfibia na świecie. Prace nad nim rozpoczęły się już jakiś czas temu. Maszyna została opracowana przez chińskie AVIC (Aviation Industry Corporation of China) i wygląda na to, że w nieodległym czasie trafi do komercyjnego użytku.

Chiny testują największy ekranoplan na świecie AG600 obecnie znajduje się na etapie uzyskiwania niezbędnych zezwoleń. Jeden z organów należących do Chińskiej Administracji Lotnictwa już wydał pewne zgody związane z wprowadzeniem samolotu do użytku. To oznacza, że producent spełnił stawiane przez urząd wymagania i może przejść do kolejnych etapów.

Wiemy, że zgody dotyczą konstrukcji oraz zdolności do lotu. Maszyna AG600 może więc przechodzić kolejne etapy certyfikacji, które to finalnie pozwolą na wprowadzenie ekranoplanu do użytku.

Został on zaprojektowany z myślą o różnych zadaniach. Wśród nich są: patrolowanie, transport towarów na wodach kontrolowanych przez Chiny czy zadania specjalne, jak na przykład misje ratunkowe. Ekranoplan AG600 oferuje duże możliwości AG600 to duża maszyna, której moc napędowa jest imponująca.

Samolot napędzany jest przez cztery silniki turbośmigłowe WJ-6. Pojazd będzie w stanie osiągnąć prędkość do 500 km/h (w powietrzu) oraz pokonywać dystans do 4,5 tys. km. AVIC chwali się także dużymi możliwościami samolotu z zakresu transportu towarów. Masa startowa maszyny to 53,5 t.

Ponadto zdecydowano się tu na bardzo ciekawe rozwiązanie z zakresu pobierania wody, co przyda się w trakcie akcji gaśniczych. Ekranoplan ma zaawansowany system, który pozwala na efektywne działanie w trudnych warunkach. Jakby tego było mało, to AG600 nie powinien mieć problemów z wystartowaniem z morza, gdzie występują fale o wysokości do 2 m.

Uniwersalność ekranoplanu sprawia, że samolot z pewnością znajdzie wszechstronne zastosowania. Sam pomysł nie jest zupełnie nowy i pamięta czasy zimnej wojny. Podobną maszynę wykorzystywano wtedy, oczywiście w innych celach, m.in. do zatapiania największych okrętów US Navy.