Dyrektor Ryanaira w Polsce komentuje rozmowy z Modlinem: "Negocjacje są zakończone"

„`html

Negocjacje Ryanair z lotniskiem w Modlinie zakończone bez porozumienia

Michał Kaczmarzyk, szef Ryanair w Polsce, poinformował, że wieloletnia umowa z lotniskiem w Modlinie nie została podpisana, co skutkowało zmianą operacji. „Wobec rosnących kosztów niektóre z dotychczas rentownych tras przestały być opłacalne, co zmusiło nas do redukcji liczby zbazowanych samolotów z siedmiu do czterech” – wyjaśnił Kaczmarzyk.

W sezonie letnim zeszłego roku Ryanair operował sześcioma samolotami, przewożąc około 2,8 mln pasażerów. Obecnie, z czterema maszynami, spodziewany ruch ma wynieść 1,5 mln pasażerów rocznie, co stanowi spadek przekraczający 50% w porównaniu do roku 2023.

Kwestie ekonomiczne przyczyną ograniczeń w Modlinie

Michał Kaczmarzyk podkreślił, że jedyną przyczyną ograniczenia operacji w Modlinie były kwestie finansowe. „Jako spółka notowana na giełdach, musimy kierować się rachunkiem ekonomicznym i nie możemy oferować tras przynoszących straty” – powiedział. Dodał też, że Ryanair operował według ogólnodostępnego cennika, nie mając żadnych specjalnych upustów.

Potencjalna przyszłość Ryanair w Modlinie

Ryanair jest gotowy do wznowienia negocjacji, aczkolwiek przyszłe rozmowy dotyczące letniego rozkładu lotów mogłyby się odbyć dopiero od 2026 roku. Kaczmarzyk wyraził nadzieje na dalszy rozwój w Modlinie, podkreślając, że lotnisko to pozostaje ważnym portem dla przewoźnika.

Wyzwania rozwoju infrastruktury Modlina

Problemem dla rozwoju Modlina jest brak odpowiedniej infrastruktury i decyzji o jej rozbudowie. Lotniska obsługujące miliony pasażerów generują znaczne przychody z pozalotniczych źródeł takich jak parkingi, usługi gastronomiczne i wynajem powierzchni. W Modlinie nie zrealizowano jednak takich możliwości, co hamuje wzrost przychodów. Brak hotelu w pobliżu lotniska obsługującego 3,5 mln pasażerów rocznie jest szczególnie zauważalnym niedopatrzeniem.

Według raportu, brak możliwości rozbudowy terminala był jedną z głównych przyczyn, dla których Modlin nie był w stanie przyciągnąć nowych przewoźników i zwiększyć przychodów.

„`