W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat pojawiały się różne wersje inwestycji – pierwszą umowę na budowę tunelu władze Hiszpanii i Maroka podpisały w 1979 r. Na początku XX w. rozpoczęto wstępne badania terenu, a szwajcarska firma opracowała projekt budowy tunelu. W ostatnich tygodniach, kiedy to władze Maroka oznajmiły, że rozpoczną oficjalne badania nad wykonalnością projektu – wszystko po to, żeby. Władze w Madrycie zleciły państwowej firmie konsultingowej Ineco aktualizację studium wykonalności i szacunków kosztów podmorskiego tunelu kolejowego. – Kontynuujemy badania nad tym ważnym projektem dla naszych krajów oraz dla stosunków pomiędzy Europą a Afryką – powiedziała Raquel Sánchez, hiszpańska minister transportu, cytowana przez „Newsweeka”.
Podwodny tunel miałby, a jego. Połączyłby miasta Punta Paloma w Hiszpanii i Malabata w Maroku. Tak naprawdę powstałyby trzy tunele: dwa kolejowe i jeden techniczny. W jednym z nich miałaby znajdować się, który połączyłby europejską sieć kolejową z Afryką. Przypomnijmy, w 2018 roku Maroko otworzyło sieć kolei dużych prędkości o prędkości 200 mil na godzinę, pierwszą tego typu w Afryce.
Według prognoz Hiszpańskiego Towarzystwa Studiów nad Łącznością Stacjonarną przez Cieśninę Gibraltarską (SECEGSA) połączenie kolejowe, jeśli zostanie zrealizowane, ułatwi przepływ do i kolejnych.